Tuesday, August 25, 2009

Manage Well and Get your Life Calm

assalamualaikum..dan salam ramadhan buat semua..

ramadhan sudah 3 hari berlalu. alhamdulilah, walaupun masa seperti tidak mengizinkan untuk berlama-lamaan untuk berehat, namun ini lah satu didikan untuk diri kita agar benar2 menghargai masa. yelah..ramadhan bukan selalu. sekarang la masa untuk bersungguh2 beribadah dan didik nafsu. insyaallah (^_^)

sudah 2 minggu saya asyik sibuk. minggu lepas, mak lang yg disayangi telah menemui Allah. moga dia dirahmati selalu disana. saya juga kene menziarahi orang sakit. kadang2 mesti kene luangkan juga masa untuk orang2 yg kita sayang. walau sibuk mana pun. hm..program di universiti, usah cakap lagi. sibuk..tapi moga dipermudahkan. studi must go on. mengajak orang buat kebaikan juga mesti istiqamah. alhamdulilah. saya semakin tenang.

semalam ketika saya sedang sibuk menyiapkan report experiment, datang seorang junior, minta diajarkan subject fisiologi psikologi. agak sukar sebenarnya untuk membantu nya sedangkan saya juga masih banyak kerja. dengan bilik yang sedikit tidak terurus dan tersusun, saya buka hati saja untuk adik ni. moga2 dgn bantu org lain, hati saya makin tenang, kerja pun makin mudah. alhmdulilah..memang mudah. ramadhan ni, tak mau bicara banyak...

kamu bagaimana? sudah stabil kah semua kerja dan tanggugjawab? daripada apa yg saya perhatikan dan belajar, kita ni kdg2 terlupa benda yg remeh temeh bila banyak kerja.
contohnya basuh baju, tukar cadar dan kemas rak buku. waktu minggu lalu, ada2 saja kawan yg datang ziarah. meluahkan masalah dan saja2 berbual..habis tuh, dah dengan bilik cmtu, mcm xselesa pun ada. kita sebagai tuan punya bilik pn cm rimas, apatah lagi org lain.



glitter-graphics.com
tenangnye tgk gmbar ni..


sebelum ni, biasa saja, tapi dah banyak sgt kerja. adoi..tapi xpe..last2, saya senaraikan apa yang saya kene buat. dari hal yang paling penting, samapai yg xberapa penting. dan sy semakin stabil..

dalam bulan ramadhan ni, tidur jadi xtentu..tapi yg enaknya bila bersunyian2 di waktu sepertiga malam..moga sentiasa dlm redhoNya.

so? manage masa well..jgn biarkan masa tanpa berbuat apa2. sekarang masanya untuk mendidik diri! all da best semua.


2 comments:

Syabab Tajdid said...

Antara satu tanda hampirnya kiamat, masa 24jam akan dirasakan semakin sekejap..
Ana sendiri merasakannya...
Dan nk pengakhir bulan ogos, namun ana rasa mcm baru sebentar memasuki 2009..
Apa yang ana dah lakukan utk tahun 2009 ini?
Ehmm..

shahadah said...

erm..betul tuh..kita terasa begitu, bukan sbb peredaran dunia. tpi kerja dunia yg terlalu banyak. harapnye kita muhasabah lagi, pilih yg mana lebih penting, dunia penting, tpi xsepenting akhirat (^_^)

salam ramadhan wahai faizal..

Post a Comment